czwartek, 5 kwietnia 2012

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego cz. III

Czy gmina musi mnie poinformować o tworzeniu i wejściu w życie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
I tak, i nie. Gmina w żadnym wypadku nie musi Cię informować o tym osobiście. Zgodnie z art. 17 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym „wójt, burmistrz lub prezydent miasta po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego ogłasza w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości, o podjęciu uchwały (…)”. Jak widać, czasem wystarczy wywieszenie w siedzibie urzędu gminnego informacji oraz krótka wzmianka w lokalnej gazetce, by przystąpić do sporządzania planu. Tak więc, nikt nie musi informować właściciela osobiście, że np. na jego działce rolnej planuje się na przyszłość tereny leśne.

! Warto wiedzieć: będąc w urzędzie gminy, zapoznaj się z wiszącymi na tablicy obwieszczeniami.

Co można zrobić jeśli uchwalany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest niezgodny z oczekiwaniami mieszkańców?
Pomimo tego, że plan tworzy gmina, mieszkańcy mają na każdym etapie jego powstawania możliwość nie tylko zapoznania się z nim, ale także zgłaszania swoich uwag i wniosków. Dzieje się to ze względu na całą procedurę, jaką mamy opisaną w art. 17.
Procedura powstawania planu wygląda w skrócie tak:
  1. przystąpienie do sporządzania planu
  2. informacja o przystąpieniu do sporządzania planu (prasa lokalna, obwieszczenie, sposób zwyczajowo przyjęty..)
  3. mieszkańcy otrzymują minimum 21 dni na składanie wniosków do planu
  4. gmina zawiadamia odpowiednie instytucje o przystąpieniu do sporządzania planu, tworzy odpowiednią potrzebną dokumentację
  5. gmina rozpatruje złożone wnioski oraz wprowadza ewentualnie zmiany wynikające z opinii i wniosków
  6. projekt tworzonego planu zostaje wystawiony na co najmniej 21 dni do wglądu, po uprzednim ogłoszeniu (jak w pkt 2) tego faktu minimum 7 dni przed
  7. gmina znów ogłasza termin nie krótszy niż 14 dni w ciągu których mieszkańcy mogą ponownie składać wnioski do planu
  8. gmina rozpatruje złożone wnioski oraz wprowadza ewentualnie zmiany wynikające z opinii i wniosków
  9. teraz rada gminy może uchwalić plan lub stwierdzić konieczność dokonania w nim zmian i wtedy powyższe czynności są powtarzane, ale tylko w zakresie części objętej zmianą (art. 19 ust. 1 i 2)

! Warto wiedzieć: każda gmina ma swoje własne procedury składania wniosków.

Kto może składać wnioski do planu?
Praktycznie każdy, zarówno osoba fizyczna (np. Jan Kowalski), jak i prawna (np. Firma transportowa X Sp. Z o.o.) oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej (np. stowarzyszenie zwykłe „X”)  – art. 17 pkt 11 oraz art. 18 ust.1

Jak składać wnioski do tworzonego planu?
Niestety nie ma jednolitego systemu w całym kraju. Każda gmina ma inny system kontaktu z petentem. Informacja jak można złożyć wniosek, powinna być ogólnodostępna w Twojej gminie.

Czy wolno składać wnioski tylko na działkę, której jest się właścicielem?
W ustawie nie ma wyraźnie napisanego ograniczenia. Z mojego doświadczenia i ogólnych uzyskanych informacji w mojej gminie wynika, że nie ma znaczenia czy wnioskodawca jest właścicielem działki, czy nawet jej sąsiadem. Wniosek może złożyć każdy, miejscowy plan ma bowiem służyć ogólnemu dobru mieszkańców, więc powinien uwzględniać ich potrzeby i uwagi. 

W tekście powyżej, jeśli mowa o ustawie:
– o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – chodzi o ustawę z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. 2003r. nr 80 poz. 717 wraz z późniejszymi zmianami) – stan na dzień 18.03.2011r.
– Prawo budowlane – chodzi o ustawę z dnia 7 lipca 1994r. (Dz. U. 2010r. nr 243 poz. 1623 wraz z późniejszymi zmianami)– stan na dzień 01.01.2012r.
Tekst powyżej jest luźną, osobistą i niezoobowiązującą opinią własną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz