DZIAŁ II
Bazy paliw płynnych
Rozdział 1
Warunki ogólne
§ 8. 1. Bazy paliw płynnych
przeznaczone do magazynowania i przeładunku ropy naftowej mogą być budowane
wyłącznie ze zbiornikami naziemnymi o osi pionowej z dachem pływającym.
2. Bazy
paliw płynnych przeznaczone do magazynowania, przeładunku i dystrybucji
produktów naftowych mogą być budowane ze zbiornikami naziemnymi lub
podziemnymi.
3. W
bazie paliw płynnych dopuszcza się magazynowanie ropy naftowej i produktów
naftowych w odpowiednio przystosowanych podziemnych wyrobiskach górniczych.
§ 9. Bazy paliw płynnych, których
zbiorniki są zamiennie wykorzystywane do magazynowania produktów naftowych I i
II klasy, powinny spełniać wymagania techniczne takie jak dla produktów
naftowych I klasy.
§ 10. Produkty naftowe wszystkich
klas przechowywane w opakowaniach jednostkowych, w szczególności takich jak:
bębny, pojemniki lub kanistry, mogą być składowane w wydzielonych
pomieszczeniach magazynowych, a produkty naftowe III klasy - także pod wiatami
lub na otwartych placach składowych, o których mowa w § 30.
§ 11. 1. Bazy paliw płynnych
powinny być wyposażone w instalacje, urządzenia lub systemy przeznaczone do:
1) zabezpieczania
przed przenikaniem produktów naftowych do gruntu, wód powierzchniowych i
gruntowych oraz emisją par tych produktów do powietrza atmosferycznego w
procesach ich przeładunku i magazynowania;
2) pomiaru
i monitorowania stanu magazynowanych produktów naftowych oraz sygnalizacji
przecieków tych produktów do gruntu, wód powierzchniowych i gruntowych;
3) hermetycznego
magazynowania, napełniania i opróżniania produktami naftowymi I klasy,
ograniczające roczne straty tych produktów naftowych w instalacji magazynowej
bazy paliw płynnych do wartości poniżej 0,01 % ich wydajności.
2. Instalacje
i urządzenia, o których mowa w ust. 1, powinny być zaprojektowane i wykonane w
sposób zapewniający kontrolę ich pracy.
3. Instalacje
i urządzenia służące do odzyskiwania par produktów naftowych I klasy powinny
być tak wykonane i użytkowane, aby średnie stężenie par na wylocie z instalacji
nie przekraczało 35 g/m3 na godzinę, mierzone w ciągu dnia pracy,
przez co najmniej 7 godzin, przy normalnej ich wydajności. Pomiary stężenia par
na wylocie mogą być wykonywane w sposób ciągły lub nieciągły.
4. W
przypadku wykonywania pomiarów w sposób nieciągły należy wykonać co najmniej
cztery pomiary na godzinę. Całkowity błąd pomiaru nie może przekraczać 10 %
wartości mierzonej, a zastosowany sprzęt pomiarowy powinien posiadać zdolność
mierzenia stężeń co najmniej 3 g/m3, z dokładnością nie mniejszą niż
95 % wartości mierzonej.
5. Podczas
odgórnego lub oddolnego napełniania cystern drogowych lub kolejowych produktami
naftowymi I klasy, pary tych produktów odprowadza się do instalacji służących
do odzyskiwania par lub do zbiornika pośredniego magazynowania par albo do
zbiorników, z których produkt jest wydawany, w przypadku gdy zbiorniki te nie
zostały wyposażone w dachy pływające lub wewnętrzne membrany pływające.
6. W
przypadku urządzeń służących do napełniania i opróżniania cystern pracujących z
maksymalną wydajnością dopuszcza się, aby zastosowany system gromadzenia i
odzyskiwania par z tych urządzeń wytwarzał maksymalne nadciśnienie na przyłączu
do odprowadzenia par z cysterny 55 mbar i nie powodował wydostawania się par na
zewnątrz przez zawory oddechowe.
7. Podczas
odgórnego napełniania cystern drogowych lub kolejowych ropą naftową lub
produktami naftowymi, końcówka ramienia nalewczego powinna znajdować się jak
najbliżej dna zbiornika-cysterny. Napełnianie cystern powinno odbywać się ze
zmniejszoną wydajnością przepływu ropy naftowej lub produktów naftowych na
początku i końcu procesu napełniania.
8. Podczas
napełniania oddolnego cystern drogowych lub kolejowych produktami naftowymi,
wydajność ramienia nalewczego, przy nominalnej jego średnicy wynoszącej DN 100,
nie powinna przekraczać 2.500
litrów na minutę.
§ 12. 1. Urządzenia służące do
hermetycznego napełniania i opróżniania cystern drogowych lub kolejowych w
bazach paliw płynnych powinny być tak zaprojektowane i użytkowane, aby
całkowite roczne straty produktów naftowych I klasy nie przekraczały wartości
0,005 % ich wydajności.
2. Bazy
paliw płynnych (terminale) powinny być wyposażone w co najmniej jedno ramie
nalewcze do oddolnego napełniania cystern produktami naftowymi I klasy.
3. Stanowisko
nalewcze przeznaczone do oddolnego napełniania cystern drogowych produktami
naftowymi powinno być wyposażone w:
1) ramię
nalewcze wyposażone w 4-calową złączkę zewnętrzną API (ø 101,6 mm);
2) urządzenie
kontrolne, które po podłączeniu do cysterny drogowej umożliwi kontrolę stanu
jej napełnienia oraz przekazanie odpornego na zakłócenia sygnału dla układów
zezwalających na napełnianie lub wstrzymujących napełnianie, w przypadkach
przepełnienia cysterny drogowej produktami naftowymi lub utraty skutecznego jej
uziemienia;
3) ramię
odprowadzania par wyposażone w 4-calową złączkę.
4. Stanowisko
nalewcze przeznaczone do odgórnego napełniania cystern drogowych i kolejowych
produktami naftowymi I klasy powinno być wyposażone w system odprowadzania par
oraz w urządzenie kontrolne zabezpieczające przed przepełnieniem cystern i
blokujące pracę ramienia nalewczego w przypadku wystąpienia awarii, utraty
skutecznego uziemienia lub przepełnienia cysterny.
§ 13. 1. Podczas napełniania
produktami naftowymi:
1) cysterna
drogowa napełniana oddolnie powinna być uziemiona, przyłączona do ramienia
nalewczego, a także połączona z urządzeniem kontrolnym stanowiska nalewczego za
pomocą standardowego dziesięciostykowego złącza elektrycznego przewodem
zwrotnym z czujnika przepełnienia. W przypadku napełniania produktami naftowymi
I klasy powinna być dodatkowo przyłączona do przewodu odprowadzania par do
instalacji ich odzysku;
2) cysterna
kolejowa lub cysterna drogowa napełniana odgórnie powinna być uziemiona w
sposób określony w Polskich Normach i przyłączona do stanowiska nalewczego
wyposażonego, w przypadku napełniania produktami naftowymi I klasy, w
urządzenie służące do odprowadzenia par w czujnik przepełnienia.
2. System
układu uziemiającego powinien stanowić skuteczne połączenie (metaliczne) wagonu
cysterny kolejowej oraz stanowiska nalewczego z układem uziemień roboczych bazy
paliw płynnych.
3. Na
terenie bazy paliw płynnych, w której odbywa się przeładunek produktów
naftowych I i II klasy, tor kolejowy od strony wjazdu na stanowiska przeładunku
tych produktów powinien posiadać:
1) w
bazie wyposażonej w jeden tor przeładunkowy:
a) dwie
poprzeczne przerwy izolacyjne w obu tokach szynowych, położonych w odległości
co najmniej 50 m
od siebie, przy czym jedna z tych przerw powinna znajdować się poza terenem
bazy paliw płynnych lub miejsca przeładunku paliw płynnych w odległości nie
większej niż 5 m
od bramy ogrodzenia,
b) na
bramie wjazdowej tarczę D1 określoną w przepisach dotyczących ogólnych warunków
prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji;
2) w
bazie wyposażonej w dwa i więcej torów przeładunkowych:
a) jedną
poprzeczną przerwę izolacyjną w obu tokach szynowych każdego toru
przeładunkowego,
b) wjazd
na tor przeładunkowy chroniony tarczą zaporową albo tarczą, o której mowa w pkt
1 lit. b.
4. Zamknięcie
układu uziemiającego i uruchomienie stanowiska nalewczego może nastąpić
wyłącznie po uprzednim przerwaniu ciągłości połączenia elektrycznego toków
szynowych określonego toru ładunkowego, z równoczesnym włączeniem blokady
otwarcia bramy wjazdowej lub podania sygnału zezwalającego na wjazd na tor
przeładunkowy.
5. Otwarcie
bramy wjazdowej lub otwarcie tarczy zaporowej albo zdjęcie tarczy D1
uniemożliwia pracę stanowiska nalewczego i powoduje otwarcie lub blokuje
możliwość zamknięcia obwodu uziemień.
6. Tor
stykowy na stanowisku nalewczym powinien być wyposażony w łączniki szynowe.
§ 14. Przeładunek ropy naftowej i
produktów naftowych odbywa się wyłącznie na terenie bazy paliw płynnych, stacji
paliw płynnych, bazy gazu płynnego, rozlewni gazu płynnego oraz samodzielnej
stacji gazu płynnego.
§ 15. 1. Na terenie bazy paliw
płynnych nie powinny znajdować się instalacje i urządzenia naziemne oraz
podziemne nienależące do użytkownika tej bazy, z wyłączeniem rurociągów
przesyłowych dalekosiężnych i instalacji im towarzyszących.
2. Przepisu
ust. 1 nie stosuje się do przyłączy wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych,
ciepłowniczych, elektrycznych i teletechnicznych.
§ 16. Baza paliw płynnych ze
zbiornikami naziemnymi, przeznaczona do magazynowania i przeładunku ropy
naftowej oraz produktów naftowych I i II klasy, powinna mieć zapewnione co
najmniej dwa niezależne wjazdy oddalone od siebie w odległości co najmniej 75 m, o nawierzchni
utwardzonej umożliwiającej dojazd i wyjazd niezależnie od panujących warunków
atmosferycznych i spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych dotyczących
dróg pożarowych.
§ 17. 1. Bazy paliw płynnych
powinny być usytuowane w taki sposób, aby zbiorniki oddzielone były od
budynków, granicy pasa kolejowego lub zewnętrznej krawędzi jezdni oraz granicy
lasu pasem terenu ochronnego o szerokości nie mniejszej niż:
Lp.
|
Rodzaj zbiornika
|
Szerokość pasa terenu
ochronnego w metrach od:
|
|||
|
|
budynków
|
|
|
|
|
|
mieszkalnych, zamieszkania
zbiorowego i obiektów użyteczności publicznej
|
innych
|
granicy pasa kolejowego lub
zewnętrznej krawędzi jezdni
|
granicy lasu
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1
|
Zbiornik naziemny z dachem pływającym do
magazynowania ropy naftowej
|
150
|
100
|
80
|
100
|
2
|
Zbiornik naziemny z dachem stałym do magazynowania
produktów naftowych I i II klasy
|
80
|
60
|
50
|
100
|
3
|
Zbiornik naziemny z dachem pływającym do
magazynowania produktów naftowych I i II klasy
|
40
|
30
|
25
|
100
|
4
|
Zbiornik naziemny o osi głównej poziomej do
magazynowania produktów naftowych I i II klasy
|
25
|
15
|
10
|
-
|
5
|
Zbiornik naziemny z dachem stałym do magazynowania
produktów naftowych III klasy
|
20
|
15
|
10
|
-
|
6
|
Zbiornik naziemny o osi głównej poziomej do
magazynowania produktów naftowych III klasy
|
15
|
10
|
6
|
-
|
7
|
Zbiornik podziemny o osi głównej poziomej do
magazynowania produktów naftowych I i II klasy
|
20
|
15
|
10
|
-
|
2. Określone
w ust. 1 odległości od budynków, granicy pasa kolejowego lub zewnętrznej
krawędzi jezdni oraz granicy lasu należy mierzyć od płaszcza zbiornika
naziemnego lub jego ściany osłonowej, a przy zbiorniku podziemnym - od zaworu
oddechowego.
3. W
pasie terenu ochronnego, o którym mowa w ust. 1, dopuszcza się, poza
ogrodzeniem bazy paliw płynnych, urządzanie składów materiałów niepalnych,
sytuowanie urządzeń podziemnych oraz prowadzenie podziemnych linii energetycznych
i teletechnicznych.
4. Bazy
paliw płynnych ze zbiornikami o różnej konstrukcji dachu (stałym lub
pływającym) powinny być usytuowane w taki sposób, jak bazy paliw płynnych ze
zbiornikami z dachami stałymi.
5. Bazy
paliw płynnych, w których magazynowane będą wyłącznie produkty naftowe III
klasy podgrzewane powyżej temperatury zapłonu, należy sytuować jak bazy paliw
płynnych ze zbiornikami naziemnymi z dachami stałymi dla produktów naftowych I
i II klasy.
§ 18. Zespół kolejowych torów
zdawczo-odbiorczych, usytuowany poza terenem bazy paliw płynnych lub stacji
paliw płynnych, powinien znajdować się w odległości liczonej od skrajni
budowlanej najbliższego toru:
1) 25 m - od budynków
mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i obiektów użyteczności publicznej;
2) 15 m - od innych budynków niż
wymienione w pkt 1;
3) 10 m - od granicy pasa
drogowego.
Rozdział 2
Zagospodarowanie terenu bazy paliw płynnych
§ 19. 1. Obiekty technologiczne
takie jak: pompownia, stanowisko nalewcze oraz stanowiska służące do
przeładunku ropy naftowej lub produktów naftowych I i II klasy, zwane dalej
"obiektami technologicznymi", powinny być oddalone od ogrodzenia bazy
paliw płynnych co najmniej o 10
m, a obiekty technologiczne związane z przeładunkiem
produktów naftowych III klasy - co najmniej o 5 m.
2. Odległość
między obiektami technologicznymi powinna wynosić co najmniej 10 m, a między tymi obiektami
i oczyszczalnią ścieków - co najmniej 15 m.
3. Obiekty
technologiczne i oczyszczalnia ścieków powinny być oddalone co najmniej o:
1) 20 m - od kotłowni i obiektów
energetycznych oraz magazynu butli z gazem płynnym;
2) 15 m - od placów postojowych
cystern drogowych lub torów odstawczych cystern kolejowych oraz od otwartych
składowisk bębnów z produktami naftowymi III klasy.
4. Między
zbiornikami naziemnymi a obiektami technologicznymi i oczyszczalnią ścieków
należy zachować odległość wynoszącą co najmniej 10 m, a między zbiornikami
podziemnymi - co najmniej 5 m.
5. Obiekty
technologiczne i inne obiekty związane z rurociągiem przesyłowym dalekosiężnym,
jeśli znajdują się na terenie bazy paliw płynnych, powinny być usytuowane w
odległościach określonych w ust. 2 i 3.
6. Zbiorniki
naziemne znajdujące się w obiektach technologicznych mogą być usytuowane bez
ograniczeń odległości, a ich pojemność powinna być dostosowana do wymagań
określonych dla tych obiektów.
7. Budynki,
w których nie prowadzi się procesów technologicznych, powinny być oddalone od
obiektów technologicznych i oczyszczalni ścieków - co najmniej o 15 m.
§ 20. 1. Odległość od płaszcza
lub ściany osłonowej zbiornika oraz od ogrodzenia bazy paliw płynnych powinna
wynosić co najmniej:
1) dla
zbiorników przeznaczonych do magazynowania ropy naftowej i produktów naftowych
I i II klasy:
a) naziemnych
o osi głównej pionowej i o pojemności do 1.000 m3 - 20 m,
b) naziemnych
o osi głównej pionowej i o pojemności powyżej 1.000 m3 - 30 m,
c) naziemnych
o osi głównej poziomej - 10 m,
d) podziemnych
o osi głównej poziomej - bez ograniczeń;
2) dla
zbiorników przeznaczonych do magazynowania produktów naftowych III klasy:
a) naziemnych
o osi głównej pionowej i o pojemności do 500 m3 - 5 m,
b) naziemnych
o osi głównej pionowej i o pojemności powyżej 500 m3 - 8 m,
c) naziemnych
o osi głównej poziomej - 5 m,
d) podziemnych
o osi głównej poziomej - bez ograniczeń.
2. Zbiorniki
naziemne otoczone ścianą osłonową mogą być usytuowane w stosunku do ogrodzenia
bazy paliw płynnych w odległości o połowę mniejszej niż odległości określone w
ust. 1.
§ 21. 1. Między poszczególnymi
rodzajami zbiorników przeznaczonych do magazynowania produktów naftowych
powinny być zachowane odległości nie mniejsze niż:
Lp.
|
Rodzaj zbiornika
przeznaczonego do magazynowania produktów naftowych
|
Klasa magazynowanego
produktu naftowego
|
Odległość
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
Zbiornik naziemny o osi głównej pionowej z dachem
stałym lub pływającym
|
I i II
|
0,5 średnicy zbiornika
|
2
|
Zbiornik naziemny o osi głównej pionowej z dachem
stałym
|
III
|
0,25 średnicy zbiornika
|
3
|
Zbiornik naziemny o osi głównej pionowej z dachem
stałym otoczony ścianą osłonową wysokości co najmniej 4/5 wysokości zbiornika
|
I i II
|
0,3 średnicy ściany osłonowej
|
4
|
Zbiornik naziemny o osi głównej pionowej z dachem
stałym otoczony ścianą osłonową wysokości co najmniej 4/5 wysokości zbiornika
|
III
|
0,2 średnicy ściany osłonowej
|
5
|
Zbiornik naziemny o osi głównej pionowej z dachem
pływającym otoczony ścianą osłonową wysokości co najmniej 4/5 wysokości
zbiornika
|
I i II
|
0,3 średnicy ściany osłonowej
|
6
|
Zbiornik naziemny o osi głównej pionowej z dachem
pływającym do magazynowania ropy naftowej
|
I
|
0,6 średnicy zbiornika
|
7
|
Zbiornik naziemny o osi głównej pionowej z dachem
pływającym otoczony ścianą osłonową wysokości co najmniej 4/5 wysokości
zbiornika do magazynowania ropy naftowej
|
I
|
0,5 średnicy ściany osłonowej
|
8
|
Zbiornik naziemny o osi głównej poziomej
|
I i II
|
1,0 m
|
9
|
Zbiornik naziemny o osi głównej poziomej
|
III
|
0,5 m
|
10
|
Zbiornik podziemny o osi głównej poziomej
|
I, II i III
|
0,5 m
|
2. W
przypadku zbiorników o różnych średnicach, do obliczenia odległości między nimi
przyjmuje się średnicę największego zbiornika.
3. Odległość
między zbiornikami otoczonymi ścianami osłonowymi należy liczyć od ścian
osłonowych tych zbiorników.
4. Odległość
od zbiornika otoczonego ścianą osłonową o wysokości mniejszej niż 4/5 wysokości
zbiornika powinna być taka, jak dla takiego samego zbiornika nieotoczonego taką
ścianą.
5. Zbiorniki
naziemne wyposażone w wewnętrzne przekrycia pływające powinny być usytuowane w
odległościach ustalonych dla zbiorników naziemnych o dachu stałym.
§ 22. 1. Dopuszcza się
usytuowanie zbiorników w grupach. Grupę zbiorników stanowią co najmniej dwa
zbiorniki.
2. Pojemność
grupy zbiorników, bez względu na ich liczbę, rodzaj oraz sposób usytuowania,
nie powinna przekraczać 200.000
m3.
3. W
przypadku gdy zbiorniki w grupie są usytuowane w jednym rzędzie, odległość
pomiędzy skrajnymi zbiornikami nie powinna przekraczać 500 m.
§ 23. 1. Grupy zbiorników
przeznaczonych do magazynowania ropy naftowej i produktów naftowych I i II
klasy należy usytuować względem siebie, uwzględniając pojemność największego
zbiornika, w odległości nie mniejszej niż:
Pojemność
zbiornika w m3
|
Odległość między grupami
zbiorników w metrach
|
Do 3.200
|
20
|
powyżej 3.200 do 5.000
|
25
|
powyżej 5.000 do 10.000
|
30
|
powyżej 10.000 do 20.000
|
35
|
powyżej 20.000 do 32.000
|
40
|
powyżej 32.000 do 50.000
|
45
|
powyżej 50.000
|
55
|
2. Odległości
określone w ust. 1 mierzone są od płaszcza lub ściany osłonowej zbiornika.
3. Odległość
grupy zbiorników naziemnych o osi głównej pionowej, przeznaczonych do
magazynowania produktów naftowych I i II klasy, od grupy zbiorników naziemnych,
przeznaczonych do magazynowania produktów naftowych III klasy, a także
odległości między grupami zbiorników naziemnych przeznaczonych do magazynowania
produktów naftowych III klasy, może być zmniejszona w stosunku do odległości
określonych w ust. 1, jednak odległości te nie mogą być mniejsze niż odległość
między zbiornikami o największej pojemności wewnątrz danej grupy zbiorników.
4. Przy
usytuowaniu zbiorników naziemnych o osi głównej pionowej ze ścianami
osłonowymi, odległości między grupami tych zbiorników mogą być zmniejszone w
stosunku do odległości określonych w ust. 1, jednak nie mogą być mniejsze niż
odległość między zbiornikami o największej pojemności wewnątrz danej grupy
zbiorników.
5. Grupy
zbiorników naziemnych o osi głównej poziomej powinny być usytuowane w
odległości:
1) 15 m - od grupy zbiorników
naziemnych przeznaczonych do magazynowania produktów naftowych I i II klasy;
2) 10 m - od grupy zbiorników
naziemnych przeznaczonych do magazynowania produktów naftowych III klasy.
6. Odległości
między:
1) grupami
zbiorników podziemnych,
2) grupami
zbiorników naziemnych o osi głównej poziomej, a zbiornikami podziemnymi o osi
głównej poziomej
- ustala
się w zależności od potrzeb technologicznych i wynikających z użytkowania tych
zbiorników.
§ 24. 1. Do zbiorników
naziemnych, w których magazynuje się ropę naftową lub produkty naftowe I i II
klasy, należy doprowadzić drogi pożarowe:
1) z
jednej strony, o dwóch pasach ruchu, jeżeli pojemność zbiornika nie przekracza 10.000 m3;
2) z
dwóch stron i o dwóch pasach ruchu, jeżeli pojemność zbiornika przekracza 10.000 m3.
2. Przepis
ust. 1 pkt 1 stosuje się również do zbiornika, w którym magazynuje się produkty
naftowe III klasy.
3. Odległość
od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi pożarowej do grupy zbiorników naziemnych,
w których magazynuje się ropę naftową lub produkty naftowe I i II klasy,
mierzona od osi korony obwałowania lub ściany osłonowej, powinna wynosić co
najmniej:
1) 12 m - w przypadku usytuowania
stanowiska rozdzielczego urządzeń gaśniczych między drogą pożarową a
obwałowaniem lub ścianą osłonową;
2) 10 m - w pozostałych
przypadkach.
4. Odległość
od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi pożarowej do grupy zbiorników naziemnych,
przeznaczonych do magazynowania produktów naftowych III klasy oraz produktów
naftowych o temperaturze zapłonu powyżej 373,15 K (100 °C), powinna wynosić co
najmniej 5 m,
licząc od jej krawędzi do osi korony obwałowania lub ściany osłonowej.
5. W
przypadku usytuowania drogi pożarowej między grupami zbiorników naziemnych,
przeznaczonych do magazynowania produktów naftowych I i II klasy, a grupami
zbiorników naziemnych przeznaczonych do magazynowania produktów naftowych III
klasy, odległość od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi pożarowej do grupy
zbiorników magazynowych produktów naftowych I i II klasy powinna odpowiadać
wymiarom określonym w ust. 3, a
do grupy zbiorników produktów naftowych III klasy - wymiarom określonym w ust.
4.
6. W
przypadku zbiorników magazynowych otoczonych ścianami osłonowymi, drogi
pożarowe powinny być usytuowane co najmniej o 0,3 m wyżej od rzędnej terenu
posadowienia tych zbiorników.
§ 25. Na terenie bazy paliw
płynnych:
1) sieć
dróg wewnętrznych powinna tworzyć zamknięty układ komunikacyjny, zgodnie z
przepisami odrębnymi dotyczącymi przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz
dróg pożarowych;
2) w
przypadku skrzyżowania się drogi wewnętrznej z torem kolejowym należy zapewnić
dodatkowy przejazd;
3) do
budynków i obiektów technologicznych powinny być doprowadzone drogi pożarowe
spełniające wymagania określone w odrębnych przepisach dotyczących
przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych.
§ 26. 1. Przy zbiornikach
przeciwpożarowych i stanowiskach czerpania wody powinny znajdować się place
manewrowe, zgodnie z odrębnymi przepisami dotyczącymi przeciwpożarowego
zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych.
2. Stanowiska
czerpania wody, o których mowa w ust. 1, powinny być tak zaprojektowane, aby
była możliwość korzystania z nich w każdych warunkach atmosferycznych.
§ 27. Place i drogi znajdujące się
na terenie bazy paliw płynnych powinny być oświetlone i odwodnione zgodnie z
odrębnymi przepisami.
§ 28. Szerokość pasa urządzeń
przeładunkowych dla:
1) cystern
drogowych określają wymagania technologiczne;
2) cystern
kolejowych obejmuje międzytorze, podtorze i pas terenów równoległych do torów
zewnętrznych o szerokości 1,5
m, licząc od zewnętrznej szyny skrajnego toru, oraz 3 m poza skrajnymi stanowiskami
nalewczymi.
§ 29. Na terenie baz paliw płynnych
mogą znajdować się ogrodzenia wewnętrzne i drzewa liściaste, o ile nie będą one
stanowić przeszkody podczas prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych.
§ 30. 1. Place składowe bębnów
napełnionych produktami naftowymi III klasy powinny być usytuowane w odległości
co najmniej 3 m
od ogrodzenia zewnętrznego, a w przypadku gdy bębny napełnione są produktami
naftowymi o temperaturze zapłonu powyżej 373,15 K (100 °C) odległości tego
placu od ogrodzenia zewnętrznego ustala się według potrzeb technologicznych.
2. Place
przeznaczone do składowania bębnów powinny posiadać utwardzoną i szczelną
nawierzchnię z odpływem ścieków do kanalizacji deszczowo-przemysłowej.
3. W
granicach placu składowego należy układać nie więcej niż 6 stosów bębnów
napełnionych produktami naftowymi. Stos bębnów powinien mieć długość nie
większą niż 25 m
i szerokość nie większą niż 15
m. Odległość między stosami bębnów na jednym placu
składowym powinna wynosić co najmniej 5 m, a między stosami ułożonymi na sąsiednich
placach składowych - co najmniej 15
m.
4. Bębny
napełnione produktami naftowymi należy układać w stos w taki sposób, aby jego
szerokość nie była większa niż szerokość dwu rzędów, zapewnione było przejście
między każdymi dwoma rzędami o szerokości co najmniej metra, a wysokość stosu
nie była większa niż 3 warstwy. Dla bębnów pustych dopuszcza się układanie
stosu o wysokości 4 warstw.
5. Bębny
napełnione produktami naftowymi III klasy składowane w budynkach lub pod
wiatami mogą być układane w stos o wysokości 3 warstw.
6. Bębny
napełnione produktami naftowymi i bębny puste należy składować oddzielnie
odpowiednio oznaczając miejsca ich składowania.
§ 31. Produkty naftowe I i II klasy
przechowywane w opakowaniach jednostkowych, o których mowa w § 10, w ilości
nieprzekraczającej 20 m3
mogą być składowane w specjalnie wydzielonych pomieszczeniach magazynowych
spełniających wymagania określone w przepisach o ochronie przeciwpożarowej.
Rozdział 3
Zasilanie bazy paliw płynnych w energię elektryczną i wodę
§ 32. Baza paliw płynnych wyposażona
w stałe urządzenia gaśnicze pianowe i zraszaczowe powinna być zasilana w
energię elektryczną z dwóch niezależnych źródeł, a w przypadku zasilania z
jednego źródła energii elektrycznej powinna być dodatkowo wyposażona w agregat
prądotwórczy o takiej mocy, aby możliwe było funkcjonowanie pompowni
przeciwpożarowych i podstawowych urządzeń technologicznych.
§ 33. 1. Baza paliw płynnych
może być zasilana w wodę z zewnętrznej sieci wodociągowej lub z ujęć własnych
wody.
2. W
bazie paliw płynnych ujęcia własne wody powinny zapewniać zapotrzebowanie na
wodę do celów sanitarno-higienicznych, przeciwpożarowych i gospodarczych tej
bazy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz