czwartek, 24 maja 2012

Coroczna opłata za użytkowanie wieczyste cz. VI


Odwołanie

„Użytkownik wieczysty może, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wypowiedzenia, złożyć do samorządowego kolegium odwoławczego (…) wniosek o ustalenie, że aktualizacja opłaty jest nieuzasadniona albo jest uzasadniona w innej wysokości" – art. 78 ust. 2. Czyli od dnia odebrania lub, w przypadku nie odebrania to od ostatniego dnia avizowania – jest 30 dni na odwołanie (wniosek do kolegium).
Wniosek do kolegium wnosi się w dwóch egzemplarzach na piśmie i podlega opłacie skarbowej.

! Warto wiedzieć: w niektórych przypadkach można wnosić o zwolnienie z opłaty skarbowej (np. ze względu na ubóstwo).

W kolegium

Kolegium wyznacza termin rozprawy. Na tą rozprawę trzeba się bezwzględnie stawić – inaczej wniosek jest (jak wnoszę z własnego doświadczenia) automatycznie odrzucany. Sąd (czyli kolegium) będzie dążył do polubownego zakończenia sprawy, więc jeśli uzyska się obniżkę opłaty w zadowalającej wysokości, lepiej na nią przystać. Natomiast, jeśli opłata wciąż jest zbyt wysoka, można odmówić ugody i zdać się na wyrok kolegium.
Jeśli zawarta zostanie ugoda lub wyrok poda wysokość nowej opłaty – obowiązuje ona „od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym wypowiedziano wysokość dotychczasowej opłaty” czyli jeśli umowę wypowiedziano do 31 grudnia 2011, nowa stawka po ugodzie (lub wyroku) obowiązuje od 1 stycznia 2012.

! Warto wiedzieć: pomimo wniesienia odwołania, opłatę wnosimy zgodnie z wysokością zaproponowana przez urząd do dnia 31 marca. Co się stanie z pieniędzmi, jeśli wysokość opłaty zostanie obniżona a kwota za bieżący rok została już wpłacona? W ustawie tego nie przewidziano…


Nadmienię, że gdy użytkownik wieczysty nie zgadza się na ugodę, kolegium najczęściej (a przynajmniej ja miałam tylko z takimi do czynienia, nie powołuję się tutaj na żadne statystyki czy informacje) orzeczeniem nie zmienia stawki zaproponowanej przez gminę. Co wtedy? Pozostaje tylko się zgodzić z wyrokiem lub odwołać do sądu powszechnego…

Odwołanie od orzeczenia kolegium

Od orzeczenia kolegium można wnieść sprzeciw w terminie 14 dni od dnia doręczenie orzeczenia. Wniesienie sprzeciwu jest równoznaczne z żądaniem przekazania sprawy do właściwego sądu powszechnego – art. 80 ust. 1.
Jeśli wniesie się sprzeciw, orzeczenie kolegium traci moc.

! Warto wiedzieć: sprzeciw może wnieść gmina (właściwy organ aktualizujący opłatę) lub użytkownik wieczysty.

! Warto wiedzieć: sprzeciw wobec orzeczenia staje się pozwem i powinien być napisany tak, że sąd (w określonych przypadkach) będzie mógł orzec na posiedzeniu niejawnym (czyli bez udziału stron).

Czy tylko urząd może zaktualizować opłatę roczną?

Nie, sam „użytkownik wieczysty może żądać od właściwego organu dokonania aktualizacji opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej, jeżeli wartość nieruchomości uległa zmianie, a właściwy organ nie podjął aktualizacji opłaty” – art. 81 ust. 1.
Co to oznacza?
To oznacza, że użytkownik wieczysty musi wykazać, że istnieją przesłanki do aktualizacji.
Czy użytkownik wieczysty musi sam wykonać operat szacunkowy (czyli na własny koszt zamówić operat u rzeczoznawcy)?
Urząd zawsze twierdził, że tak (a przynajmniej ja mam taką wersję interpretacyjną w swoim urzędzie), ale ustawa treścią „ciężar dowodu, że istnieją przesłanki do aktualizacji opłaty, spoczywa na użytkowniku wieczystym” (art. 81 ust. 2) nie mówi jasno, że to użytkownik wieczysty musi płacić za operat, a jedynie musi dowieść, że istnieje przesłanka do jego aktualizacji.

5 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja również jestem zdania, że to użytkownik nawet w użytkowaniu wieczystym musi wykonać operat szacunkowy. Zresztą miałem sytuację, że sam chciałem sprzedać nieruchomość. Wtedy trochę szukałem informacji i najbardziej rzetelną znalazłem w http://kacprzyk-wyceny.pl/czy-sprzedajac-nieruchomosc-warto-zlecic-operat-szacunkowy gdzie wiem już teraz czy warto jest taki operat szacunkowy realizować.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak dla mnie to jest w umie czarna magia i nie rozumiem zbytnio takich rzeczy. Widziałam ostatnio artykuł, że skup mieszkań na dzisiejsze czasy stał się bardzo elastyczny i faktycznie nie jest tak ciężko sprzedać mieszkanie jak mogło to być kiedyś.

    OdpowiedzUsuń
  4. Niestety to nie jest moja działka jeśli chodzi o nieruchomości i bardziej skupiam się na tym, aby bez najmniejszego problemu nabyć jakieś ładne mieszkanie. Jak na ten moment bardzo odpowiada mi oferta https://www.eurostyl.com.pl/oferta/nowe-mieszkania-gdynia.html i jak widzę budownictwo jest na bardzo wysokim poziomie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Na dobrą sprawę to cały czas ponosimy jakieś opłaty więc mnie to nie dziwi. Jednak niektóre są rozsądne i wytłumaczalne natomiast niektóre nie. Ja i tak wolę wykupić sobie dobrą polisę ubezpieczeniową na mieszkanie niż płacić jakieś dziwne podatki. Wszystko odbywa się poprzez kalkulator ubezpieczeń https://cuk.pl/kalkulator-ubezpieczenia-mieszkania-i-domu gdzie w przeciągu paru chwil mamy doskonałą ofertę.

    OdpowiedzUsuń